Mengira Hari Usia Belog

Daisypath Happy Birthday tickers

February 25, 2011

Teater Muzikal TERIMA KASIH CINTA. ada cinta setelah saksikan pementasan ini??


Assalamualaikum

Teater Lagi??Muka memang muka penonton teater pun. Rasanya penjaga kaunter tiket di Istana Budaya mungkin sudah muak dgn muka aku ni. Tapi, kali ini. Terima Kasih Cinta(TKC) aku menyaksikannya pada dua hari berturut-turut. 19 dan 20 Februari 2010. satunya atas tiket free sebagai blogger.(hebat dan popular sangat ke blog aku ni??) dan dua tiket dibeli untuk menonton teater dgn orang yang meminati teater la..ajak tengok wayang dan teater tidak sama..=)

mungkin disebabkan aku diberi tiket free utk menyaksikan pementasan ini perlu membuat ulasan, aku merajinkan diri menulis sedikit. (ada pulak orang nak bace??huh??)

Menghiburkan. Semata-mata takut tidak seiringan pabila menonton teater yang diadaptasi ini. nasib baik ada juga insan yg menyimpan movie CINTA. apa lagi sedut dan tengok la penceritaannya malam sebelum tu juga. gigih ni. walaupun durasi filem ini lebih kurang 2 jam. aku saksikannya hingga 5 jam.kenapa? banyak kali pause atas kesibukan dan tugas refleksi.=p

mendapat maklumat drpd rakan2 di Istana Budaya bahawa ‘wagon’(iaitu pentas yg boleh turun naik tu) akan beroperasi semula pada pertengahan tahun ini. disebabkan tiada peruntukan utk menyelenggara pentas yang berjutaan Ringgit itu. maka pementasan TKC ini mungkin tidak menggunakan kecanggihan bertaraf antarabangsa tersebut. Cuma satu dua “FLY”(yang datang dari atas pentas 2) digunakan dalam pementasan ini. Cuma menggunakan 6 kiub yang boleh bergerak ke depan dan belakang. unik! (pada mulanya beranggapan bahawa set itu akan statik, namun teruja apabila ia mula bergerak kehadapan) SMART seyh! pelik jugak, dorg guna mesin apa eyh tolak kehadapan, rupa2nya setelah beberapa babak baharu perasan ada makhluk yg menolak set itu..-_____-“ tertipu jugak aku…

Lagu yang digunapakai dalam pementasan ini semuanya sedap2 belaka. kalau ada jual CD nak beli!! mcm melihat konsert pun ada jugak, sampai tahap kita pun boleh kata, “urm, nak nyanyi la 2…”. xdapat dinafikan juga gubahan yang terbaik oleh Roslan Aziz. Dikuatkan dengan suara2 merdu mereka yg menyanyi, menari dan berlakon serentak! credit to FEE, Fitri, Qhaud dan Ammar. korang memang gempak!

jalan cerita. urm. hari kedua melihat bersama insan yg tidak menonton filem melayu. CINTA merupakan filem melayu. maka ada perbezaan antara kami. saya sudah bertungkus-lumus menonton sendiri filem CINTA . dia yang tidak melihat filem CINTA sebelum melihat teaternya adakah faham akan jalan ceritanya.??respon beliau,” boleh faham laa..” bagi aku mungkin disebabkan perbezaan watak utama yg diklasifikasikan mengikut warna2 tertentu memudahkan penonton tidak keliru antara 5 kisah yang berlainan itu. syor saya, yang belum melihat filem walhal sudah yang melihat teater muzikalnya. tontonlah filem CINTA semula supaya tidak terlepas dan tertinggal nilai2 yang xdapat diselitkan dalam teater yang sememangnya terhad dari segi latarnya.

persembahannya. amat mempesonakan. tariannya sememangnya mengujakan. perjalanan jalan cerita ada turun naiknya. itu semua tugas pengarah. mungkin itu sahaja cara yang terbaik untuk memurnikan lagi perjalanan jalan cerita tersebut.

seperkara lagi. lampu Kalimantan yang dibuka kadangkala menyakitkan mata. rasa seperti sedang lena tidur dikejutkan dengan cahaya lampu yang terang benderang. silau! mungkin hendak menyegarkan mata2 mereka yg mungkin mengantuk ketika menyaksikan teater ini dan sebab lain adalah untuk membantu penonton memberikan focus terhadap kiub2 yang ingin digunakan terhadap babak babak tersebut.

mungkin cukup sampai disini beromong kosong mengenai teater ini. secara keseluruhannya bagi saya teater ini amat menghiburkan. tidak rugi membeli tiket kerana disajikan dengan persembahan yang amat mantap. namun, dari segi pengisiannya, kurang. kerana teater ini lebih bersifat komersial dan penekanan dan penyerakan nilai tidak begitu menonjol.

terima kasih atas cinta kerana memberikan peluang untuk melihat teater ini dua kali..=)

terima kasih cinta kerana sudi menemani..dah ada geng teater! =)


unik set ni. nilah 6 kiub tu. tolang depan belakang mengikut landasan yang disediakan.mcm lrt!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...