Mengira Hari Usia Belog

Daisypath Happy Birthday tickers

March 6, 2011

catatan refleksi Lawatan Ke Terengganu Untuk TITAS

Assalamualaikum..

menulis tatkala ingin berkongsi pengalaman bermusafir di Kuala Terengganu bersama rakan2 satu batch PISMP Semester 1 IPG Kampus Bahasa Melayu.

Atas persetujuaan ramai, lawatan ke Kuala Terengganu ini akan dijalankan walaupun banyak khabar angin daripada mereka yg duduk diam drpd mereka yg bertungkus lumus menyiapkan kertas kerja dan sebagainya. Terima kasih buat mereka yg terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam kerja2 tersebut.

tujuannya perjalanan ini adalah untuk memenuhi kehendak soalan tugasan subjek Tamadun Islam dan Asia dimana kami akan di bawa ke Taman Tamadun Islam untuk mencari maklumat2 yg berkaitan..urm..cukup ke xkawan2??

malas layan senang kata tentang “perang” atau masalah yg timbul sebelum perjalanan. program yg boleh dijadikan platform utk mengeratkan silaturahim antara kami terganggu akibat sikap2 yg xperlu ada dalam diri seorang guru. bukan hendak menuduh sesiapa. siapa yg wataknya hitam mahupun putih ataupun hanya lalang-lalang yg memenuhi latar cerita. jadikanlah ini sebagai wadah dan pengajaran yg bermakna buat kita semua agar tidak terlalu emosi dalam hal ini. bersikap professional dan kurangkan sikap batu api yg boleh memusnahkan sesubuah komuniti tersebut.

beralih pula kepada tentatif program yg telah dilaksanakan :-

4 MAC 2011

pergerakan bermula jam 6.30 dari Institut Bahasa. menggunakan 4 buah bas meluncur laju menuju ke destinasi. perjalanan pada waktu malam pasti menyebabkan ramai diantara kami mengambil peluang untuk gelombang delta. walau kadang kala terganggu akibat jalan yg berbonggol menyebabkan kami yg duduk di barisan belakang boleh terbang dr tempat duduk.

5 MAC 2011

setibanya kami di Adek Homestay jam 4 pagi. satu rumah untuk 60 orang penghuni. aku mengambil keputusan untuk tidur di dapur. terdapat satu sofa yg sememangnya sudah sinonim dgn ku kerana dirumah aku juga tidur di atas sofa bukan di bilik.=p

2 jam untuk melelapkan mata pasti tidak mencukupi. dikejutkan tatkala ramai yg beratur untuk mandi di tansdas yg terhad. usai melaksanakan solat di surau yg berdekatan, singgah di warung untuk minum pagi.

bungkusan sarapan kami yakni nasi dagang siap diisi di dalam perut. memulakan langkah bergerak ke Taman Tamadun Islam. pasti mereka yg berlensa akan memulakan aksi mereka. mereka yg tidak berlensa pasti akan beraksi dihadapan lensa sama seperti aku.

walaupun terdapat sedikit gangguan akibat tindakan reflek seseorang. memadamkan sedikit semangat aku untuk terus menghayati segenap aspek di TTI itu. oleh sebab itu aku tidak terlalu menyertai ‘Assabi2” yg lain. hanya berjalan bersama Zuliskandar yg merupakan rakan kongsi untuk menyiapkan tugasan. sedar diri yang kami tidak mempunyai sebarang kamera digital mahupun dslr. hanya menggunakan kamera 2 megapixel yg terdapat di telefon bimbit masing2. sehinggalah memori penuh dan kehabisan bateri membuatkan kami mengambil keputusan menumpang sekaki bersama pasangan Laila Ali dan Mariam Dalila. Terima kasih..=)

sehinggalah kelakuan aku ditegur oleh Anis Suhani, diri kembali bersemangat meneruskan penyelusuran di sungai menaiki bot. Selesai solat di Masjid Kristal yg pernah menjadi tumpuan dahulu. meneruskan perjalanan ke Muzium Terengganu.

di muzium?RM 5. sebenarnya, menurut pendapat aku. lawatan ke Muzium tersebut boleh dikatakan tidak sesuai dan tidak menepati selera kami. dengan lelah dan panas terik di TTI, kandungan muzium yg sedikit pun tidak memberikan input kepada aku. bukan hendak berlagak pandai atau apa2 persepsi yg boleh kalian timbulkan. Cuma, kami tidak begitu teruja akan gahnya muzium terbesar di ASEAN itu kecuali menyediakan bahan2 yg lebih merangsang kami untuk mempelajarinya juga menyediakan penghawa dingin!

setelah puas berjalan seiringan menyelusuri setiap genap ruang di muzium sambil menggalas lensa yg dilarang sama sekali menggunakannya, perjalanan yg sepatutnya ke Pasar Payang ditunda esok. Bagus. tindakan bijak oleh pemandu. kami yg keletihan perlu rehat dan waktu senggang agar perjalanan kami ini lebih bermakna. maka, Daisy Homestay menjadi persinggahhan kami. Alhamdulillah. kondusif didalamnya dan tidak seperti homestay sebelum ini yang tidak ubah seperti PATI yang diseledup jika kami berhimpit serapai 60 orang dalam satu rumah.-____-“

Tidur. Sebelum Maghrib terjaga untuk mandi dan makan malam yg dibungkus. bersiap sedia untuk ke IPG Kampus Dato’ Razali Ismail. namun, rasa terkilan menyeliputi hati tatkala Bahasa Melayu yag dianaktirikan oleh Negara sendiri. tentang sekolah latihan mengajar yakni SK IPG KDRI tidak terlalu aku ambil kisah kerana di KL sendiri banyak sekolah2 disekitarnya. Namun, English Language Teaching Centre yg dibina gah di sebelah IPG KDRI ini membuatkan aku bertanya kepada rakan2. mengapa Bahasa Melayu tidak diberikan pusat latihan buat guru2 bahasa Melayu yg sememangnya tidak terlalu mahir akan bahasa. namun, apa yg mampu dibuat oleh diri, hanya mengeluh sahaja.

tamat forum yg diada-adakan itu. Cuma mengapa tiada sesi soal jawab?? tajuk perbincangan terlalu umum. namun, sekalung tahniah dan syabas diucapkan kepada mereka yg tidak berhenti berbicara. bagi aku fórum biarlah memberikan input utk pendengarnya. jika diberi peluang untuk bertanya, soalan aku akan berbunyi begini, “umum mengetahui profesión perguruan akan menghidangkan berjuta cabaran semasa mahupun dua masa. soalan saya buat sesiapa sahaja yang mampu menjawab akan pencarían jawapan saya, apakah cara atau method yg boleh digunakan atau dilaksanakan oleh bakal guru itu atau pihak IPG sendiri bagi menyediakan guru yang akan menghadapi cabaran semasa tersebut?bagaimana untuk menyediakan guru2 yang sanggup mengadapi cabaran tersebut?”

selesai persembahan puisirama yg mengundang tawa dan kekaguman itu. diri Cuma berterima kasih atas jamuan yg disediakan serta menumpangkan dewan untuk berforum. memang kita pun yang punya IPG tersebut. memang kita pun yang jadi tuan rumah..-_____-‘

menikmati masa lepak2 malam di Roti Hot-Hot untuk roti canai. selesai maka berkelana dirumah menonton televisyen dan refleksi sebelum melelapkan mata.=)

6 MAC 2011

hari untuk kami pulang. singgah di Pasar Payang untuk membeli belah barangan yg tak dapat murah di KL. Kat pasar pun jadi buat kami berjalan. =p setelah puas ditemani dan menemani mereka2 kalian2 aku2 dan dia2. perjalanan pulang aku dimulakan dengan bacaan novel yang sememangnya merangsang pembacaan aku. Nantikan review novel akan datang.haha.

perjalanan kami selamat tiba lebih kurang jam 10 malam. Alhamdulillah berjalan lancar program yg dirancang ini. Sekalung penghargaan buat teman2 yang menemani dan bersama2 menghiasi hari di sana. semoga perjalanan yang seolah2 olah percutían ini, “sambil menyelam minum air”, pasti akan ada sesuatu yg boleh dijadikan kenangan buat kita bersama. =)

Terima kasih.

maaf kerana ada menyinggung melalui kata.

Wasalam.

pelensa dan pengaksi lensa


Persetian Pengakap...


Assabi..


A...B...C



novel ini bakal diulas..=) terima kasih atas novel...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...