Mengira Hari Usia Belog

Daisypath Happy Birthday tickers

December 30, 2010

Aku.Disember.Harimau Malaya.Kisah.

Assalamualaikum.

630 Minit. Tidak termasuk masa kecederaan.Lebih kurang tolak tambah 700 minit aku melaburkan masa aku untuk menyaksikan perlawanan bola sepak Malaysia sepanjang kempen Piala Suzuki AFF 2010 kali ini. Tidak termasuk juga masa menghadap peti televisyen mengemaskini perkembangan pasukan bola sepak kebangsaan. Perlawanan persahabatan mereka. Semestinya pelaburan masa aku untuk Bulan Disember ini menghasilkan dividen serta bonus yang menguntungkan aku serta rakyat Malaysia. Tak perlu aku mengulangi apa ayat-ayat kejayaan yang mungkin menjadi bualan seluruh rakyat Malaysia dan segelintir masyarakat dunia. Rio Ferdinand pun mengucapkan Tahniah.

Sebelum bermulanya cuti semester, aku tertanya-tanya apa hobi aku iaitu menyibukkan diri walaupun tak sibuk seperti kata rakan-rakan ku sepanjang bulan Disember 2010. Kerja? Mohon tiga tempat, McD, Pizza dan Old Town. Pun xditerima, kelayakan SPM aku tidak menarik minat mereka. Kewangan perlu diraih untuk menampung kehidupan bulan Disember. Khabar angin mengatakan elaun tidak masuk. Kering. Alhamdulillah. 1 Disember 2010 maka bertebaranlah umat mencari rezeki di akaun BSN.

Mukaddimah yang amat ringkas di atas. Kita masuk ke topik utama. MALAYSIA JUARA PIALA SUZUKI AFF 2010. Selepas menjadi pengemaskini perkembangan kontinjen Malaysia di Sukan Asia. Kini tumpuanku terarah kepada Kejohanan dwi tahunan ini. Maka ada juga benda yang ingin disibukkan. Kekalahan 5-1 Malaysia kepada Indonesia menyebabkan aku ditimpa demam. Hebat kuasa bola sepak namun tidak boleh menandingi kuasa-Nya. Ditambah dengan rahsia yang penuh resipi disimpankan seseorang, mengurangkan lagi imuniti aku. Namun terubat jua tatkala bersua 2 jam tanpa menatap wajah. Alhamdulillah.

Ini sudah lari topic pula. Tidak mengapa, memang tabiat saya merepek akan benda yang benar dan fakta. Semuanya berkait rapat. Terpulang buat mereka yang dapat merungkaikannya. Apa isi yang ingin disampaikan dalam penulisan kali ini masih belum tiba saat ini. Sekadar menggerakkan jari yang tercetus dari pemikiran, bukan dari Nur Qalbuku. Kejap.

Kembali ke landasan. Kemenangan skuad Negara sememangnya membanggakan. Permainan yang semakin lama semakin meyakinkan membuatkan kita teruja menyaksikannya. Sejak Sukan SEA Laos 2009 lagi skuad yang sama diturunkan, seterusnya Sukan Asia dan baru-baru ini AFF Suzuki. Pengalaman adalah guru yang cukup baik untuk seseorang. Biar kita menelan pahitnya kekalahan daripada terus mengakui kegagalan. Sememangnya pelan yang digunakan FAM berjaya. Bentuk skuad Negara dari Muda. Maka lahirnya Harimau Muda. Seterusnya mereka yang bagus di serapkan ke Skuad Senior Negara. Maka Ketua Jurulatih Negara tidak pening kepala memikirkan pengganti2 mereka yang sudah tamat tempoh dan tidak layak kerana MALAS, TAK SEDAR DIRI dan sebagainya. Mereka yang terlibat secara langsung dalam arena bola sepak pasti tahu akan gejala2 yang kurang baik dalam kalangan pemain bola sepak yang akhirnya memakan diri sendiri serta memakan kakinya.

Sukan menyatukan rakyat. Benar. Tidak dapat dinafikan. Walaupun majoritinya peminat-peminat bola sepak Negara adalah Melayu. Namun, ada juga sebilangan masyarakat lain yang turut serta memberi sokongan. Siapa yang pernah menyaksikannya, bagus. Yang tidak pernah Nampak itu, maka carilah ia di pelusuk Negara ok. Pasti ketemukannya. Jika bola sepak majoritinya pemain Melayu, ada juga India, Penolong Jurulatihnya Cina. Tidak ada bezanya, seperti contoh, walaupun sukan badminton dikuasai kaum Cina. Namun, Satu Malaysia tetap menyaksikannya dan menyokongnya. Tidak kisah permainan berasaskan satu-satu kaum, namun terdapat juga elemen 1Malaysia di dalamnya. Ayat Najib pula.

Kematangan. Rakyat Malaysia boleh dikatakan semakin matang, tidak sia-sia dasar kerajaan yang meuar-uarkan pembelajaran sepanjang hayat dan tanpa mengira kedudukan. Pemikiran Kelas Pertama semakin hampir, namun seperti biasa, setiap perkara ada ketidaksempurnyaannya. Ada juga yang masih BODOH(mereka tidak tahu apa yang kita tahu). Kita boleh lihat di melalui perspektif bola sepak tanah tumpah darahku. Penyokong sudah menerima apa itu sebenar permainan dan taktikal. Bukannya selalu melenting apabila main tidak cantiklah dan lain-lain lagi. Mungkin sudah terpengaruh dengan permainan yang ditonjolkan di EPL barangkali. Sikap professional penontonnya boleh di contohi. Bangga menjadi sebahagian lautan kuning di Bukit Jalil. Namun, jangan pula sindrom bila menang baru hendak mengaku pernyokong bola sepak kebangsaan. Jadilah penyokong susah mati Harimau Malaya. Turun naik adalah adat kehidupan. Kita perlu berada di belakang mereka setiap masa agar dapat menyuntik keyakinan dan semangat juang yang tinggi.

Tatkala menulis ulasan kali ini, aku juga menyaksikan ulasan yang telah diberikan seseorang, seperti biasa beliau seakan tahu-tahu sahaja apa yang ingin disampaikan oleh aku, namun dia lebih pantas daripada aku.haha. maka tidak perlu memplagiat isi-isi penting.daripada kalian menuruti bait-bait kata yang tidak ada penghujung ini maka, dialu-alukan untuk melihat isi yang akan sama jika ditulis di sini di link yang tertera di bawah ini.

klik sebelah ini -> sisa-sisa terindah Malaysia Juara AFF

Walaupun tidak terlalu banyak patah kata yang digunakan beliau berbanding aku. Namun, isinya jelas dan bermakna. isu yang sama juga akan dikupas oleh ku jika meneruskan bait kata di bawah ini.maka langkah bijak akan ku ambil agar menjimatkan kerahan jari dan penyeksaan mata pembaca. Kepada individu berkenaan jangan khuatir kerana tiada caj perkhidmatan promosi blog dikenakan.haha.Aman.

Sekian.Terima Kasih.

MAJULAH SUKAN UNTUK NEGARA DAN DIRI SENDIRI.

Wassalam.


someone in Malaysia Football Stream wannabe..=)


antara langkah menuju kegemilangan


Nike Malaysia Private Viewing Party at Padang@1Utama

perlawanan belum bermula dan penjajahan kawasan juga belum dilancarkan


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...