Mengira Hari Usia Belog

Daisypath Happy Birthday tickers

June 6, 2011

satu ketika. satu malam. satu kenangan.


Assalamualaikum.

satu ketika, tatkala menghantar bonda ke hospital lewat jam 11 malam untuk mendapatkan rawatan asma. dilatari cahaya lampu jalan yang jingga dalam kereta, terduduk ku sendirian sementara menunggu di luar hospital untuk mengelakkan bayaran parking di dalam kawasan hospital.

melabuhkan kereta, berlatarkan lukisan manusia dengan bangunan-bangunan konkrit. terpandang bangunan berkembar yang dikagumi segera memalingkan kenderaan mencari latar alam yang lebih mendamaikan. lebih tenang dan amat sesuai untuk merenung jauh, berangan, mengenang mahupun bergenang.

melatari warna hijau si pokok waktu malam dan hospital bersalin yang mungkin melahirkan jutaan manusia, terkenang aku akan satu peristiwa 7 Jun 2010 yang lalu. bukan di wad yang sama, tetapi Wad 13 Katil No.1 untuk 5 hari 4 Malam.

Alhamdulillah, dengan kuasa-Nya, segalanya berjalan lancar dan Dia masih membenarkan nikmat-Nya diamati dengan penuh syukur dan udara-Nya dihelus penuh syahdu.

namun ada satu malam yang bisa meruntun perasaan serta menyemarakkan segala fungsi dalaman badan tatkala peristiwa yang akan aku kenang entah sampai bila.

ruang masa yang lama bertemankan kesunyian membenarkan aku mengenang dan menilai sejauh mana perjalanan aku sejak malam itu.

perjalanan yang berusia setahun ini,
penuh cahaya terang ,malap ,kegelapan,
lumrah alam kehidupan dunia.

aku tak mampu sembunyikan dan hilangkan perih dihati mengenangkan.

aku masih dilema,
meneruskan atau berhenti,
aku bukan mudah menjadi pengalah,
namun kadang situasi melemahkan.

segala yang dilimpahkan,
segala yang dicanagkan,
segala yang diimpikan,
segala yang dibazirkan,
bukan sengaja dipersiakan.

Bukalah mata,
Aku berdiri tegak meneruskan,
Banyak yang dah ada yang aku tak ada,
Mungkinkah aku yang tidak sekaya,
Mungkinkah aku yang tidak bergaya,
Haruskah aku yang tetap,
haruskan aku?

terkenang kata Opah,
"berikan kebahagiaan kepada orang lain, kelak kebahagiaan akan menghampiri diri"

Ya Allah Yang Maha Mengasihani,
Hanya pada-Mu tempatku memohon restu dan redha-Mu.
Amin.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...