Mengira Hari Usia Belog

Daisypath Happy Birthday tickers

June 7, 2011

nak kaya DUNIA atau nak kaya AKHIRAT?

Assalamualaikum..

sekadar perkongsian, harap dapat luangkan masa mendengar ceramah percuma ni..

hati terdetik tatkala terbaca 15 ciri-ciri wanita idaman syurga dan menonton drama Juvana yang mungkin saudara/saudari telah umum mengetahui kisah jadi CIKGU tidak kaya itu..

maka, untuk penulisan kali ini, aku gabungjalinkan kedua-dua aspek tersebut..

sebelum tu hayati dan selami dahulu ciri-ciri wanita idaman syurga ni..:-

1. Bertakwa.

2. Beriman kepada Allah, Malaikat-Malaikat-Nya, Kitab-Kitab-Nya, Rasul-Rasul-Nya, hari kiamat, dan beriman kepada takdir yang baik maupun yang buruk.

3. Bersaksi bahwa tiada ilah yang berhak disembah kecuali Allah, bersaksi bahwa Muhammad adalah hamba dan Rasul-Nya, mendirikan shalat, menunaikan zakat, berpuasa di bulan Ramadlan, dan naik haji bagi yang mampu.

4. Ihsan, yaitu beribadah kepada Allah seakan-akan melihat Allah, jika dia tidak dapat melihat Allah, dia mengetahui bahwa Allah melihat dirinya.

5. Ikhlas beribadah semata-mata kepada Allah, tawakkal kepada Allah, mencintai Allah dan Rasul-Nya, takut terhadap adzab Allah, mengharap rahmat Allah, bertaubat kepada-Nya, dan bersabar atas segala takdir-takdir Allah serta mensyukuri segala kenikmatan yang diberikan kepadanya.

6. Gemar membaca Al Qur’an dan berusaha memahaminya, berdzikir mengingat Allah ketika sendiri atau bersama banyak orang dan berdoa kepada Allah semata.

7. Menghidupkan amar ma’ruf dan nahi mungkar pada keluarga dan masyarakat.

8. Berbuat baik (ihsan) kepada tetangga, anak yatim, fakir miskin, dan seluruh makhluk, serta berbuat baik terhadap hewan ternak yang dia miliki.

9. Menyambung tali persaudaraan terhadap orang yang memutuskannya, memberi kepada orang, menahan pemberian kepada dirinya, dan memaafkan orang yang mendhaliminya.

10. Berinfak, baik ketika lapang maupun dalam keadaan sempit, menahan amarah dan memaafkan manusia.

11. Adil dalam segala perkara dan bersikap adil terhadap seluruh makhluk.12. Menjaga lisannya dari perkataan dusta, saksi palsu dan menceritakan kejelekan orang lain (ghibah).

13. Menepati janji dan amanah yang diberikan kepadanya.

14. Berbakti kepada kedua orang tua.

15. Menyambung silaturahmi dengan karib kerabatnya, sahabat terdekat dan terjauh.

sebenarnya, sebab tidak ada kitab-kitab agama ni, maka gunalah teknologi tanpa sempadan ni..taip jugalah yang lelaki punya..TIDAK ADA??..urm..

walaubagaimanapun, sebenarnya tiada beza jika ingin dibandingkan lelaki mahupun wanita..kedua2nya merupakan hamba Allah yang layak mendapat nikmat syurga kelak..

baiklah. fokus sampingannya pula tentang kekayaan di dunia ini..mungkin sesetengah masyarakat mengatakan bahawa harta dan wang ringgit amat penting masa kini. nak bagi anak bini makan ape? pasir? ingat cukup kenyang ke dengan kasih sayang kau tu? macam2 ayat dah kita dengar..tetapi, dimanakah pihak kita??

memang tidak dapat dinafikan, tetapi janganlah kerana mengejar kekayaan dunia kita lupa akan tujuan sebenar kehidupan kita didunia ini..ok..perkara yang sama diulangi yang mungkin anda semua sudah tahu..

diri ini bukanlah bercakap dan menegur kerana aku sudah ada imuniti yang dah pasti akan menghuni syurga kelak..sama seperti Fina yang ada imuniti dan layak automatik ke Final AF9 tu..haha..tetapi, aku bercakap kerana dakwah itu berterusan..waima saudara baru Islam juga boleh menyampaikan teguran kepada mereka yang Islam sejak dalam perut asalkan ingin menuju ke arah kebaikan..

berbalik semula ketopik asal, kalau kita renung kembali, sebenarnya tidak mahal harga wang yang kita perlu bayar untuk kesyurga.sekejap, nanti ada plak yang nak loyar buruk cakap beli Quran, sejadah, tasbih, sejadah telekung guna duit!..ok..baiklah..gunalah duit juga, tapi tiadalah semahal nak membayar yuran pengajian ke, cukai pintu, duit perlindungan insuran berbagai tu..

nanti dulu, ada yang dh faham dan insaf sikit ke baca benda ni sebelum ke isi seterusnya dan konklusi??=p

baiklah..seterusnya, tidak terlalu susah sebenarnya jika hendak kesyurga jika kita berusaha mengejarnya..tak ada wang pendahuluan..tiada yuran tahunan dan caj-caj lain..hanya mematuhi segala ajaran-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya..contohnya, solat..aduh beratnya..baca Quran..alaa..xpandai la..baca novel lagi best..boleh layan..

sebenarnya manusia malas suka mencari alasan..jangan kerana tidak pandai jawi xbermakna itu sijil besar kita tinggalkan Quran..kenapa tiada usaha untuk belajar??kalau matematik untuk exam boleh usaha sikit nak belajar..kenapa jawi yang semudah A.B.C tidak mahu belajar??

Allah..SubhanaAllah..sengaja tulis..kan korang baca dalam hati..kan zikir tu..sebut nama Allah pun dapat ganjaran tau..ingat topup Hotlink saja ada Rewards??topup guna modal..sebut hati guna modal tak??huhu...

semuanya berbalik kepada masa..harga masa yang kita juga perlu bayar untuk luangkan kepada Allah..kalau dalam tempoh 24 jam..agak2 tolak tambah amalan kita seharian mungkin tidak sampai satu jam bukan? hey, better do than never ok..tidak kisahlah kalau setengah jam..asalkan kita ada usaha..tak perlu kot bagi orang nampak..oh dia ada spend masa nak beribadah..tak tunjuk pun..Yang Di Atas Maha Mengetahui..

berbalik lagi kepada diri kita sendiri..apa yang kita mahu didunia ini..kaya dunia tidak di akhirat..miskin dunia kaya akhirat..atau kaya dunia dan akhirat..anda pilih..

cukuplah bersyarahan kali ini..benda ni dah ulang berjuta kali kat luar..cuma, kita sahaja yang hendak mengambilnya atau tidak..cuma, penyampaiannya sahaja berbeza..

mulakan usaha dengan melakukannya dengan kerap..contoh seperti solat dan baca Quran itu setiap hari..kelak ia akan menjadi kebiasaan..tidak percaya??cubalah..kalau kita dah biasa mandi..kadangkala kita mesti tidak selesa jika tidak mandi bukan??ok.. mandi tak relevan.. makan..siapa yang tak biasa makan disini??

konklusinya, aku tidak mahu buat konklusi. aku mahu korang sendiri yang buat refleksi dan rumusan apa yang cuba disampaikan oleh aku dan orang-orang lain yang sama wacananya dengan aku..yang baca blog aku ni sumua dah besar panjang dan bijak kan? pandai membezakan antara hak dan batil. maka, lu pikirlah sendiri..

terima kasih. maaf atas keterlanjuran dalam berkata-kata. semoga Allah merahmati kamu.
Wasalam..=)

beginikah rupa Syurga kelak?yang dibawahnya mengalir air-air??Wallahualam..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...